23948sdkhjf

Kampen om dagligvarer bliver mere prisfokuseret

Dette er en klumme fra en ekstern skribent. Indholdet i artiklen er udelukkende udtryk for skribentens egen holdning.

Der er ikke meget der tyder på, at danske forbrugere i den kommende tid vil lægge mindre vægt på lave priser end de har gjort i de forudgående år - tværtimod. 

Samfundet står overfor større udfordringer end nogensinde tidligere, og der skal findes milliarder af kroner til øget forsvar, grøn omstilling og bevarelse af velfærdsstaten med fortsat stigende omkostninger til sundheds- og plejesektoren. De mange milliarder i øgede udgifter betyder stigende skatter og afgifter, og dermed et øget pres på familiernes økonomi. 

Vi er i Danmark udfordret af trusler fra vor nærmeste allierede USA, der dels truer med straftold og dels mener de har retten til at eje Grønland. Der er god grund til bekymring, og det afspejler sig i forbrugernes indkøbsadfærd. Pris vil derfor fortsat være det vigtigste våben i kampen om dagligvaremarkedet i 2025. 

Det er populært at tale om de unge forbrugere i alderen 16 - 29 år som værende en aldersgruppe med særlig fokus på bæredygtighed, og derfor afgørende for dagligvarebutikkernes holdning til og ageren her. I virkelighedens verden - og det er jo der kampen om kunderne udkæmpes - har nævnte aldersgruppe Ikke råd til at være kræsne i deres valg af indkøbssted og produkter. De handler derfor i discountbutikkerne og køber de billigste produkter selvom trendforskerne og teoretikerne siger noget andet. Når det gælder garderoben, handler de unge i genbrugsbutikkerne eller lavprisbutikker.

Discountbutikkerne vil også i 2025 fortsætte med at forfine deres koncepter alt imens flere og flere forbrugere handler dagligvarer i deres butikker. 

"It’s all about the economy." 

Så sandt som det er sagt. Et godt råd til danske dagligvarebutikker: Reducer omkostningerne, bliv mere effektiv og giv kunderne et ærligt smil på vej ud af butikken.

Artiklen er en del af temaet Klummehjørnet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062